وبلاگ

بنویسید و بخوانید

آناهیتا آزاده

سلام من آناهیتا هستم این سفرنامه من در مورد دو از خانه های قدیمی اصفهان است
اول براتون از خانه ی شیخ السلام میگم خانه ی شیخ السلام یکی ار خانه های بجا مانده از دوران صفوی و قاجار است به گفته ی بعضی از محققان این خانه هدیه شاه عباس به دختر و دامادش بوده اما این فقط یه نظریه است از این موضوع که بگذریم شیخ السلام را می توان از برزگترین افرادی نام برد که به عنوان قاضی یا کسی که در امور اسلامی به درجه بالایی رسیده به مردم کمک میکرد وقتی به در ورودی رفتیم فضایی هشت ضلعی مقابل ما بود که به آن هشت تیر میگفتند که برای مواقعی بود که فردی ناآشنا وارد خانه میشده اینجا منتظر شیخ السلام میمانده
وارد خانه شدیم اولین اتاق اتاق زر بافی بود که خانه ی شیخ السلام جزو محدود جاهایی است که زربافی انجام میدهد زر بافی با یک نخ مخصوص انجام می شود نخ گلابتون که ساخته شده از نقره و طلا است بعد وارد اتاق تابستانه شدیم جایی که می توانستیم همه مراحل و خیلی از پارچه هایی که در اینجا بافته می شده یا بافته میشه را دید در اینجا دو ستون به شکل ستون های چهلستون دید که شاه عباس دستور به ساخته این در اینجا داده بود تا شبیه به چهلستون شود بعد از خارج شدن از خانه ی شیخ السلام به سمت خانه ی جواهری حرکت کردیم
وارد خانه ی جواهری که شدیم حیاط بزرگی وسط آن بود به قسمت قفلسازی رفتیم در آنجا کوچکترین قفل دنیا بود فقل هایی را دیدیم که حتی رمز داشت
بعد به اتاق شیشه سازی رفتیم آنجا فردی که کار میکرد شیشه را به راحتی به خمیری تبدیل میکرد و به آن با فوت کردن درون آن شکل میداد و من وچنتا از بچه های دیگه این کار را تجربه کردیم بعد به اتاق منبت کاری رفتیم در آنجا فردی در حال کار با چوب بود و وسایلی را که در مدت زمان زیادی درست کرده بود به ما نشان داد
بعد به اتاق قلم کاری رفتیم انجا طریقه درست شدن پارچه ها را یاد گرفتیم و کلی خوش گذشت

پارسا فاتحی

به نام خداوند جان وخرد کزین برتراندیشه بر نگذرد هماناکه اوخالق هستی ونیستی است .من پارسا میخواهم درباره ی خانه ای بگویم که در آن هنری فوق العاده جذاب دیدم. زربافی ،هنری بسیار گرانقدر .حال میخواهم شما را به قسمت تابستانه ی این خانه ببرم . قسمت تابستانه ی خانه ی شیخ الاسلام جایی که هنر هایی شگفت انگیز دیدم مثل گچبری های قندیلی سقف که در کنار هم به شکل ستاره درآمده بودیا آینه بری های الماسی و نقاشی های سقف. اما بیش ازهمه برای من ساخت نخ جالب بود که روش درست کردن نخ نقره وطلا را می شد درک کرد. من درحالی که درفکر این قسمت بنا بودم ناگهان خانم فصولی با انرژی همیشگی به ما گفتن بچه ها سریع بیاییدبرویم وکار زر بافی را ببینیم .ما رفتیم و آن کارا هم دیدیم اما من بسیار علاقه داشتم که باخانه ی جواهری برویم و خوشحال بودم که قرار است این بنا را ببینیم که خانم فصولی ناگهان گفت: بچه ها بیایید تا به سمت خانه ی جواهری برویم. ماهمه باهم رفتیم سوار ماشین شدیم خیلی طولی نکشید که ما به دومین محله ی قدیمی اصفهان رسیدیم جایی که خانه ی جواهری در آن قرار داشت شاید شما ها حدس زده باشید درباره ی کدام محله ی اصفهان صحبت میکنم منظور من محله ی عبدالرزاق اصفهان می گویم حال ما به دم در خانه ی جواهری رسیدیم و به داخل خانه رفتیم تا به داخل رفتیم به ما گفتن خانه در حال مرمت است و ما بسیار ناراحت شدیم اما گفتند که شیشه سازی و قفل سازی آن باز است .ما اول به روی پشت بام خانه رفتیم که روی آن مسجد جامع و بالای حوض خانه را می شد دید .بعد به پایین آمدیم وبه قفل سازی رفتیم در آن جا قفل هایی به شکل حیوانات و کوچکترین قفل دنیا را دیدیم .بعد به بالا آمدیم وبه شیشه سازی رفتیم آن جا بسیار زیبا بود. بعد چند نفر ازما شیشه ساختیم ما در حال تماشای این هنر بودیم که به ما گفتند بخش چوب هم باز شده ما کم کم به سمت بخش کار با چوب رفتیم آن کار زیبا را دیدیم وبیرون آمدیم بعد خانم فصولی ما را به کارگاه قلمکاری بردندو آن هنر زیبا را دیدیم وبعد آمدیم به آموزشگاه و سفر ما تمام شد.

حالا می خواهم درباره ی مدرسه بگویم که حوزه ی علمیه است که طلبه ها در آن به فراگیری علم اسلام می پردازند مدرسه ای که به نام های مختلفی مینامندکه شامل مدرسه ی چهارباغ،امام صادق و مادرشاه است این مدرسه به دستور مادر سلطان حسین ساخته شد و حجره ای به سلطان حسین داده شد که هنوز همان شکل باقی مانده این مدرسه باغ زیبایی هم دارد که شامل درخت های بسیار بلندی است که اطراف تعداد زیادی حجره وجود دارد ویکی از نکته های جالب دیگر این مسجد مدرسه وجود مناره هایی با ارتفاع کم است ودروسط مدرسه مادی ای رد شده و در این مسجد مدرسه مکانی هم برای گفتن اذان است و پر از کاشی های مختلف هفت رنگ و چفتی و تلفیق هردو بود مادر حال تماشای این ها بودیم که خانم فصولی گفتن :میخواهم از شما چند سوال بپرسم اول از همه گفتن :که بروید انواع کاشی هارا بیابید و بعد بایدمارا ببرید و باهم از آن ها دیدن کنیم ما رفتیم آمدیم خانم فصولی گفتن قبل ازین که برویم وباهم ببنیم باید به یک سوال من جواب دهید گفتن به نظر شما چرا مادی ها از کجا آمده ما همه فکر کردیم من گفتم من با اطلاعاتی که داشتم گفتم این ها را آقای شیخ بهایی ساخت خانم فصولی گفتند درست است اما این از زمان ماد ها بوده ما بعد گفت وگویی گرم به دیدن کاشی ها رفتیم واز هشتی رد شدیم راستی یادم رفت بگویم در آنجا دری بود که از طلا نقره بود واین بود خلاصه ی سفر ما.

اشکان غلامحسینی

سفر نامه خانه شیخ السلام و خانه جواهری:
خانه شیخ السلام خانه ای است که شاه عباس به دختر و دامادش هدیه داد.خود شیخ السلام هم کسی است که مشکلات مردم را با کمک مسائل دینی حل میکرد. در ورودی خانه شیخ السلام یک اتاق هشت ضلعی است که هم مخصوص دیدار اشخاص غریبه است هم کسانی که می ایند نمیتوانند داخل خانه را ببینند. در های خانه دو نوع در زدن دارد یکی مخصوص خانم ها و یکی مخصوص آقایان.خانه شیخ السلام دارای دو شاهنشین است و اتاق های زیادی دارد که در هر کدام یک هنر دستی انجام می شود.بخشی از این خانه در جنگ بین ایران و عراق خراب شده بود و در حال حاضر در حال تعمیر است.هنر زری بافی معروف ترین هنری است که زیر نظر استارد انجام می شود در این هنر با طلا چیز های مختلف بافته می شود از هنر های دیگر این خانه می توان به عبا بافی -شعر بافی-پارچه بافی و …. اشاره کرد هم چنین طرح این خانه بر اساس چهلستون است و یک حوض در وسط ان است در هنر زری بافی با استفاده از طلا و نخ تابلو درست می کردند و به عنوان هدیه به بقیه می دادند.همچنین در خانه شیخ السلام مکانی برای رنگ کردن پارچه ها هم است
طرح سقف شاهنشین زمستانه ان ستاره ای است و اینه کاری های الماسی هم در انجا است.
خانه جواهری:
ورودی خانه جواهری هم مثل خانه شیخ السلام هش ضلعی است در این خانه هنر های قلم زنی و شیشه کاری و منبت کاری و قفل سازی و مینا کاری است از سقف خانه جواهری می توان مسجد جامع و مقبره بخت اغا را دید .در این خانه دو شاهنشین و حوض خانه قرار دارد و هر اتاق شامل یک هنر است . در قفل سازی با استفاده از اهن قفل های گوناگونی می سازند که از کوچک تا بزرگ متغیر است و گاهی دارای شکل حیوان ها است . در شیشه کاری با استفاده از ذوب شیشه ها و سرد کردن ان به ان شکل ها و طرح های مختلف می دهند در منبت کاری با استفاده از چوب و تراشیدن ان شکل های گوناگون درست می کنند و در قلم زنی بر روی پارچی و با استفاده از یک شابلو و سطل رنگ طرح می دهند که مرحله های گوناگون دارد خانه ی جواهری هم شامل حوض و اتاق های گوناگون است.

اکنون میخواهم درباره زندگی وخانه ملک التجار بگویم
در زمان قاجار فرمانده یا همان پادشاه اصفهان ذل السلطان بوده است.او پسر ارشد ناصر الدین شاه بوده است ولی چون اصالت مادرش قاجاری نبوده است از پادشاهی بر ایران محروم شده بود. او همیشه ترس داشت پدر و برادر کوچکترش مظفر الدین شاه اصفهان را از او بگیرند. برای همین او تصمیم گرفت تمام اثار  باستانی دوره صفوی مثل کاخ هارا خراب کند.ذل السلطان 374بنا را که شامل 40کاخ می شد را خراب کرد ولی او نتوانست همه کاخ ها را خراب کند.ملک التجار کسی بود که از نابودی همه کاخ ها جلوگیری کرد در آن زمان کاخ های زیادی در اصفهان بود مثل کاخ عالی قاپو سر پوشیده چهلستون ایینه خانه و……

ملک التجار کاخ های عالی قاپو و چهلستون را خریداری کرد همچنین او می خواست کاخ ایینه خانه را به قیمت 7000 تومان خریداری کند ولی نتوانست و ان کاخ خراب شد.ملک التجار مرد خوبی بود و به مردم کمک های بسیاری میکرد.او در خانه اش برای جوانان عروسی میگرفت.زمانی که کسی از او پول میخواست او نصف سبیل ان شخص را میگرفت و وقتی ان شخص پول را پس میداد او سبیل را پس میداد و در جلوی ان شخص پول را به خانواده ان شخص میداد.حتی زمانی که ناصر الدین شاه پول کافی برای خارج رفتن نداشت ملک التجار به تنهایی 50000 تومان پول کمک کرد.

برای همین ناصرالدین شاه به او لقب ملک التجار داد.خانه ملک التجار یک انگورستان 7000 متری است که الان با ساخت و ساز به 2000 متر تبدیل شده است خانه ملک التجار دارای دو حیاط است که ملک تجاری روی یکی از آنها سقف گذاشته بود تابه عنوان مکانی برای روضه خوانی استفاده شود ستونهای این ساختمان برگرفته از سی و سه پل است این ساختمان برای اینکه دست شاه نیفتد وقف امام حسین شده است. در دوطرف حیاط این ساختمان شاه نشین های زمستانه و تابستانه قرار دارد شاه نشین زمستان دارای بخاری و سقف کوتاه است و مساحت آن کم است تا زودتر گرم شود ولی در شاه نشین تابستانه سقف بلند مساحت اتاق زیاد است همه چیز در اتاق اصل است لوستر ها از ایتالیا صندلی ها از فرانسه آمده ‏اند.

در طبقه پایین مرد ها می نشستند و در طبقه بالا زن ها همچنین سالن آرایش زنان نیز در طبقه بالا قرار دارد که دارای ریز کاری های بسیار است تا حوصله زنان سر نرود پنجره های آنجا دارایی چهار رنگ هستند که باعث اذیت شدن چشم های حشرات شود همچنین پنجره ها کشویی باز میشود سبک پنجره ها اوروسی بده است که به معنی کفش است در دو طرف شاه نشین تابستان دو منبر قرار دارد در ورودی و وسط شاه نشین یک دیوار چوبی کوتاه است که هم نشانه تعظیم باشد هم اگر کسی شمشیر داشته باشد معلوم شود قبر ملک التجار و همسرش در شاه نشین زمستان است در زیر زمین ساختمان یخچال وجود دارد که همان انبار است و محل نگهداری غذا است دیوار ها و کف یخچال نیز دارای رنگ آبی هستند پنجره هایی هم که وجود دارد هوا را مثل یخچال خنک میکند .

در کنار یخچال یک گربه رو است که مثل کولر هوای سرد را وارد ساختمان می کند در اتاق های کنار شاه نشین تابستان اتاق خدمه اتاق زهرا خانوم مطبه خانه حوضخانه و اتاق های دیگر وجود دارد. زهرا خانم تنها دختر و فرزند از تنها زن ملک التجار است که با پسر عمویش ازدواج کرد ولی پس از مرگ پدرش پسر عمویش به او خیانت کرد تمام ارث و میراث او را دزدید برای همین زهرا خانم به قم رفت و با میل خودش خادم حرم حضرت معصومه شد و در همان جا به خاک سپرده شد اتاق مطبع خانه همان آشپزخانه است که غذا در آنجا درست میشود عکس های آن دوران در همه جای خانه دیده می شود مثل عکس سی و سه پل کاخ سر پوشیده و غیره

شمعدونی و معماری های بسیار زیبای دیگری نیز در ساختمان وجود دارد در حوض خانه نیز یک حوض در وسط قرار دارد و مهمان های غریبه به انجا می رفتند و در هوای خنک پذیرایی میشدند همچنین اتاق ملک التجار طوری طراحی شده بود که بتواند همه اتاق ها را ببیند.

و حالا نوبت می رسد به مدرسه چهارباغ.

مدرسه چهارباغ در خیابان چهارباغ یکی از اثار به جا مانده از دوره صفوی است.در ان زمان دانش اموزان برای تحصیل پول نمیدادند برای همین مخارج این مدرسه از بازار و هتل کنار ان تأمین میشد.لین مجموعه را شاه سلطان حسین درست کرد.همچنین این مدرسه مسجد نیز بوده است.در طبقه ی اول اول این ساختمان مسائل دینی یاد میدادند و در طبقه ی دوم ریاضی,نجوم,علوم و………ورودی هشت ضلعی در این ساختمان هم وجود دارد کاشی کاری در این ساختمان دو نوع است کاشی کاری هفت رنگ که مربع مربع است و کاشیکاری مقنع که مثل پازل است کاشی از شهر کاشان می اید.همانطور که گفتم ای مکان مسجد نیز بوده است برای همین گنبد و مناره نیز داشته است مناره از کلمه نار می اید که به معنی اتش است چون در گذشته بر روی مناره اتش می گذاشتند و برای مسیر یابی در بین راه قرار مدادند .در ورودی اصلی این مدرسه استانه قرار دارد که برای احترام دیدن شمشیر و همچنین جلوگیری از ورود هوای سرد قرار دارد.در ایم مدرسه نیز دو شاهنشین زمستانه و تابستانه قرار دارند.اتاق خود شاه سلطان حسین نیز قرار دارد که شامل دو طبقه است در حیاط این ساختمان دو در قرار دارد که مدرسه بازار و هتل را به یکدیگر وصل میکند.مادی نیز از وسط مدرسه میگذرد مادی از دوران ماد ها می اید ولی شیخ بهایی انهارا در شهر اصفهان ساخت تا ابیاری در همه جای اصفهان باشد این مادی از ناژوان تا باغ رضوان ادامه دارد هم اکنون این مکان حوزه علمیه است در همی جای اینجا کاشی کاری است و منظره ی بسیار زیبایی را درست کرده است
تمام……….

علی علافیان

سلام . علی علافیان هستم . این سفر نامه در مورد سفر ما به اصفهان به خاطر شورای دانش آموزی برتر بود که برای گردشگری ما را به میدان نقش جهان ، مسجد شیخ لطف الله ، مسجد امام و کاخ چهلستون بردند . تور لیدر ما آقای آهنگری بود که در مواقع لازم توضیحات مناسب را ارائه میداد . مثلا مسجد شیخ لطف الله مسجدی شخصی برای شاه عباس اول بود که خودش در آن نماز میخواند اما مسجد امام عمومی بود که فقط ساخت سر درب آن 5 سال طول کشیده و 4 گلدسته داشته که دو گلدسته ان 45 درجه انحراف نسبت به شمال داشته و کاربرد های زیادی داشته مثلا جایی بود برای عبادت ، کلاس درس ، پناه گرفتن موقع جنگ و … . میدان نقش جهان در آن زمان محل بازی چوگان بوده است که معمولا هر تیم 6 نفره بوده و هر بازیکن یک تیروکمان هم داشته که باید در حال سواری کردن تیری بر یک میله در وسط میدان بزند . در دوره شاه عباس یکم احداث آن آغاز شد و در وسط آن عمارتی ساخته شده بود. شاه عباس اول، کوشکی درمیان باغ بنا نهاد که این کوشک هسته اولیه کاخ را تشکیل داد که تالار میانی کاخ چهل ستون و غرفه‌های چهار گوشه آن را در بر می‌گرفت. در سلطنت شاه عباس دوم، ساختمان تکمیل شد و در ساختمان موجود مرکزی، تغییرات کلی داده شده‌است و تالار آینه، تالار ۲۰ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوانهای طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات نقاشی و آئینه کاری و کاشی کاری دیوارها و سقف ها افزوده شده‌است.

نگین مختاری

سلام . من نگین هستم. مطلبی را درباره ی میدان نقش جهان اماده کرده ام .
میدان نقش جهان اصفهان در زمان صفوی به دست شاه عباس اول بنا شده است.شاه عباس از قزوین برای بزرگ نمودن سلطنت خود تصمیم به ساختن میدان نقش جهان نمود.
میدان نقش جهان در قالب مستطیل ساخته شده است که در طول آن مسجد جامع عباسی و روبروی ان بازار قیصریه و در عرض آن کاخ عالی قاپو و روبروی ان مسجد شیخ لطف الله قرار دارد.
این دو بنا به مسجد جامع عباسی نسبت به بازار قیصریه نزدیک تر اند.
مسجد جامع عباسی : در مرکز این مسجد اگر محکم دست بزنید یا محکم پای خود را به زمین بکوبید به دلیل مغناطیس قوی صدا اکو و بلند میشود! این مسجد از بیرون دارای یک گنبد است ولی در دل آن گنبدی دیگر پنهان شده که تنها از داخل مسجد دیده میشود.
مسجد شیخ لطف الله : در مسجد شیخ لطف الله اتاقی وجود دارد که شاه عباس چند شبانه روز در آنجا عبادت می کرده است و از آنجا خارج نمی شده است.

پرنیان بهراد

من پرنیان هستم و از دیدارمان از خانه ی ملک التجار برایتان می نویسم. ما روز چهارشنبه از خانه ملک التجار دیدن کردیم.
در ابتدا به اتاق شاه نشین زمستانه رفتیم. بدلیل اینکه زمستان ها در آن سکونت داشتند بمنظور گرم نگه داشتن اتاق، سقف آن کوتاه تر بود و فضای آن هم کوچک بود و شومینه هم داشت. دیوارهای اتاق با آیینه کاری و نقاشی تزئین شده بود. ملک التجار زمانی که به کشورهای خارجی سفر می کرد، عکس هایی از مناطق جالب و زیبا می گرفت تا نقاش ها آن ها را برایش در کادرهایی که در دیوارهای اتاق شاه نشین تعبیه کرده بود، نقاشی کنند. دور تا دور اتاق تزئینات زیبایی دارد که مانند گردنبند است و به آن ها سینه ریز گفته می شود. بعد از آن به دیدن اتاق شاه نشین تابستانه رفتیم.

در شاه نشین تابستانه پنجره های رنگی وجود دارد که به آن ها ارسی گفته می شود. لوسترهای اتاق تابستانه از کشور ایتالیا و مبلمان آن از فرانسه آورده شده است. در طاقچه های اتاق، عکس هایی از ملک التجار و دوران قاجار وجود دارد. دو اتاق به نام اتاق های گوشواره وجود دارد که در زمان قدیم، خانم ها از داخل آنها مراسم های مختلف را تماشا می کردند. سپس به دیدن بخش یخچال خانه رفتیم.

در زیرزمین خانه، محلی وجود دارد به نام یخچال که در آن جا مواد غذایی نگهداری می شده است. دیوارها و کف آن از کاشی های آبی رنگ درست شده است و دمای آن پایین است تا مواد غذایی را سالم نگه دارد. بعد از این مکان، از اتاق دختر ملک التجار دیدن کردیم.

اتاق دختر ملک التجار، اتاقی بزرگ اما ساده و زیبا بود که در اندرونی خانه قرار داشت. مکان های بعدی که از آن ها دیدار کردیم حیاط خدمتکاران و حیاط سرپوشیده بود.
حیاط خدمتکاران مخصوص آن ها بوده و دور تا دور آن اتاق هایی وجود دارد که در آن ها استراحت می کردند.
حیاط سرپوشیده قسمتی از حیاط است که برای برگزاری مراسم روضه و عزاداری امام حسین، ملک التجار آنرا سقف دار کرده بود. دور تا دور این حیاط آویزهایی به نام لنتر وجود دارد که در مراسمات عید نوروز در آن ها ماهی قرار می دادند و برای تزئین حیاط همراه با گل استفاده می شده است.

کل خانه ملک التجار 7000 متر بوده است که از باغ این خانه که پر از انگور بوده و بهمین دلیل انگورستان ملک نامیده می شود، متاسفانه دیگر خبری نیست و تبدیل به خیابان ملک شده است.
بازدید از این خانه زیبا را به شما پیشنهاد می کنم.

اکنون میخواهم  خانه شیخ الاسلام و خانه جواهری برایتان می نویسم.
ما ابتدا از خانه شیخ الاسلام بازدید کردیم. در ابتدای خانه ی شیخ الاسلام ،یک هشتی وجود دارد که افراد غریبه که برای دیدن شیخ الاسلام می آمدند، ابتدا وارد آنجا می شدند.بعد از آن وارد حیاط زیبای خانه می شویم که با باغچه هایی زیبا و حوض زیبایی تزئین شده است. شاه نشین تابستانه که فوق العاده زیباست از گچ بری و چوب چنار و آینه کاریهای منحصر بفرد ساخته شده است. شاه نشین زمستانه در حال حاضر کارگاه زری بافی و ترمه بافی است که به مدیریت استاد شمس علی اداره می شود. یکی از هنرهای برجسته و زیبای ایرانی، زری بافی و ترمه بافی است. این هنر در زمان صفوی به اوج خود رسید. زری بافی های این کارگاه محشر است. به شما پیشنهاد می کنم حتما از این هنر دیدن کنید. سپس به بازدید خانه جواهری رفتیم.

در این خانه در کارگاه قفل سازی، یک پیرمرد با پسرانش قفل می سازند و چند ثبت جهانی هم دارند. قفل های کوچک و بزرگ هست که به شکل ماهی، گوزن و … ساخته شده است و بسیار جالب اند.
در کارگاه شیشه با شیشه های مختلف و البته با استفاده از خلاقیت زیاد شکل می سازند. بنظرم خیلی خیلی هنر زیبایی است و حتما ارزش بازدید و خرید را دارد.

سومین بازدید ما از مدرسه چهارباغ بود. مدرسه چهارباغ که در حال حاضر حوزه علمیه است، آخرین بنای بازمانده از دوران صفویه است. این مدرسه ی زیبا به طور عجیبی شخص را شگفت زده می کند که هر کس آرزو می کند مدرسه اش به اینگونه باشد. این مدرسه که به کاشی کاریهایش معروف است، از ترکیب سه نوع کاشی هفت رنگ، معرق و معقلی درست شده است که امروز کاشی کاریهای این مدرسه، گردشکران بسیاری را به خود جذب کرده است. تزئینات طلا و نقره وجو دارد بسیار زیبا و جالب است. اتاق شاه با وسایل با قدمت 300 ساله وجود دارد که برای گردشگران می تواند بسیار جذاب باشد. گنبدهای این مدرسه بسیار زیباست و من عاشق کاشی های آنجا هستم. گره چینی های درها و پنجره ها بسیار قشنگ است و روی در های اتاق استفاده شده که بصورت پازل در هم نصب می شوند.حیاط مدرسه سرسبز و پر از گل و درخت است که به انسان آرامش خاصی را می دهد. دو مناره وجود دارد که قبلا در آن آتش روشن می کردند و بالای آن نماز می خواندند و به شما پیشنهاد می کنم از این مدرسه خاص دیدن کنید.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاه ها بسته شده است

امکان ارسال نظر وجود ندارد.

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره

در صورت نیاز به مشاوره می توانید فرم را تکمیل نمایید و یا با ما در ارتباط باشید.